Prooi

Vissen: rationeel gezien vind ik het dierenbeulerij. Ik begrijp eigenlijk niet dat het daarom niet verboden is. Gevoelsmatig vind ik het echter een van de mooiste dingen die er is: het op de loer liggen, wachten op een prooi en op het juiste moment toeslaan.

Gelukkig heb ik het vogelen en het fotograferen van vogels. Daardoor hoef ik niet altijd sadistisch met een lijn en een haak aan de slag om aan mijn jachtinstinct tegemoet te komen. Maar soms, zeker aan het begin van de winter, de beste tijd om op snoek te vissen, dan is de drang te sterk. Dan kun je mij zomaar een paar dagen zonder verrekijker of fototoestel langs de waterkant aantreffen. Totdat ik een 'kill' gemaakt heb en mijn driften weer wegebben tot een niveau waaraan ik weerstand kan bieden. 

Omdat ik zelf visser ben, kan ik ook eindeloos genieten van vogels die vissen. Geduldig, als was ik de vogel zelf, sla ik dan zijn verrichtingen gade, zelfs al moet ik daar heel lang voor stilzitten. Totdat de vogel toeslaat en zijn buit te grazen heeft (en ik de mijne, namelijk die vogel en zijn buit op de foto). 

Genieten jullie mee van mijn digitale maaltje vis?

 

Blauwe reiger met vers gevangen muis

Blauwe reiger maakt zijn kill (een kleine vis dit keer)

Ook de kleintjes zijn jagers, zoals deze witte kwikstaart die een vlinder greep

Visarend met een flinke vis (lijkt op voorn of winde)

 


Reacties

Een reactie posten