Hufterproof

In mijn tuin mag elke vogel een graantje meepikken. Zelfs eksters, die ik meelwormen en apennoten voer. Maar het moet niet te gek worden. Toen een paar weken terug een halsbandparkiet op een voedersilo neerstreek, was deze in nog geen halve dag leeg.

De zichzelf respecterende stadsvogelaar kan zich natuurlijk niet verlagen tot het afknallen van vogels. Maar ik zal eerlijk zijn: de aandrang was er wel degelijk. Bij gebrek aan een luchtbuks moest ik echter een parkietvriendelijk alternatief vinden. Dat vond ik op het internet. 

Veel mensen hebben kennelijk last van gevederde schrokops. Speciaal daarvoor zijn er hufterproof voedersilo's ontworpen (met een raamwerk eromheen, waar de kleintjes wel en de grote niet doorheen kunnen).

Ik vulde hem met dezelfde soort pitten en hing hem op dezelfde hoogte in dezelfde boom. Appeltje eitje.

Niks appeltje eitje: alleen meesjes en een enkele groenling bezochten de noviteit. De vinken en mijn  mussenfamilie lieten hem links liggen. Zou het  onwennigheid zijn? Maar helaas, weken later was er niets veranderd. Ze moesten het ding niet.

Vanmorgen heb ik de oude maar weer opgehangen. En wat denk je? In nog geen tien minuten zaten vinken, mezen en groenlingen er gebroederlijk op. En ook de mussen, bij toerbeurt, alle twintig sterk.

De halsbandparkiet heb ik al een tijd niet gezien. Mocht hij komen, dan vind ik er vast wel iets tegen op het internet.
Een buks of zo... 

 

Schrokop in actie

Hufterproof silo met kool- en pimpelmees

Een stoutmoedige groenling durft het aan

 

Reacties