Uitwijkmanoeuvres

Het seizoen vult zich met komkommers. Dit is elke zomer het geval, als de drukke voortplantingstijd van de vogels voorbij is. Voor vogelaars wordt het lastiger om nog iets leuks waar te nemen. Sommigen wijken dankbaar uit naar vlinders, anderen naar orchideeën, weer anderen hangen de verrekijker een paar maanden in de wilgen.
Zelf ben ik hier een uitzondering op. Dat komt omdat ik dertig jaar geleden toevallig verliefd geworden ben op de boomvalk. Deze vogel is de laatste nog actieve vogel van allemaal, omdat hij pas halverwege juni (gemiddeld) met broeden begint. Vanaf half juli worden zij juist actief, omdat de jongen dan verzorgd moeten worden.

Een groot feest, zou je dus denken. Maar zo is het helaas niet. De boomvalk is namelijk wel actief, maar ook doet hij altijd erg zijn best om niet in beeld te komen. Daarom gaan, zoals ik al vaker schreef als het over boomvalken gaat, veel uren voorbij zonder dat ik er ook maar eentje zie.

Op die momenten kan ik twee dingen doen: navelstaren of ook uitwijken naar iets anders. Meestal doe ik dat laatste, want aan een navel is ook niet veel te zien. Daarom filmde ik laatst een reiger, die in een soort lotushouding stond om zijn veren te drogen. Ik vond vooral zijn kuifje ook grappig.







Reacties