Bijzondere vondsten

Mijn neef Erik is ook vogelaar. Hij woont bij de Peel en ziet daar dus vogelsoorten die horen bij bos en hei. Ik zie meestal soorten die voorkomen in de Delta.

Soms ziet een van ons een bijzondere soort. Zo zag Erik laatst een briluil. Het was de eerste die ooit in Nederland was gesignaleerd. Dat lijkt mij logisch ook, want hij komt oorspronkelijk noch op de heide, noch in het bos, noch in de Delta voor, maar in de tropische regenwouden van Zuid- en Midden Amerika. 

Het moet een zeer reislustig en avontuurlijk beestje zijn geweest; misschien meegelift op een schip met bananen? Waarschijnlijker is dat het ging om een ontsnapte vogel uit iemands collectie. Een escape noemen wij dat onder vogelaars, maar dit detail mocht Eriks pret niet drukken. 

Zaterdag zagen Sandra en ik ook een bijzondere soort. Althans, Sandra vond hem. Doet zij steeds vaker tegenwoordig. De vogel van zaterdag was een zwarte roodstaart. Nou worden die tijdens de vogeltrek wel vaker gezien, maar zelden midden in de winter. Tenzij het er een is, die niet bang is voor een paar koude voeten.

En zo heeft elke vogelaar weleens pret van zo'n bijzondere vondst. Wat niet wegneemt dat ik ook intens blijf genieten van de 'gewone' vogels, die daarom altijd bijzonder blijven.

Je hoeft niet te raden waarom deze briluil heet
 

Je hoeft niet te raden waarom deze roodstaart heet...




 


Reacties